Selecteer een pagina

Ik krijg wel eens het compliment dat mensen zich bij mij thuis op hun gemak voelen omdat het bij mij niet altijd super netjes is. Je kunt je voorstellen dat ik mixed feelings heb bij dit compliment. Aan de ene kant ben ik erg blij dat mensen dit gevoel bij mij thuis hebben. Ik vind het fijn dat men zich op zijn gemak voelt bij mij en gewoon zichzelf kan zijn. Dat doe ik namelijk ook. Aan de andere kant krijg ik ook het gevoel dat ik een sloddervos ben en dat ik hoognodig weer wat moet doen thuis. Daar wordt ik dan weer niet zo blij van. Met het nummer van kinderen voor kinderen in mijn hoofd, groeit het negatieve gevoel. ‘Sloddervos, Sloddervos, mijn moeder is altijd de klos!’

5 G’s
Of ik wel of niet ga opruimen kan ik sturen met de 5 G’s. De 5 G’s bestaan uit: Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel, Gedrag en Gevolg. Het is eenvoudig en enorm krachtig als je het in de praktijk bewust weet toe te passen. De volgorde is altijd gelijk. Een bepaalde gebeurtenis zorgt voor bepaalde gedachten. Die gedachten geven je een bepaald gevoel en die gevoelens zorgen voor een bepaald gedrag. Het gedrag dat je vertoont, heeft vanzelfsprekend een bepaald gevolg. Als je dit beseft, betekent het dat jouw gedachten verantwoordelijk zijn voor het gevolg.

Gebeurtenis
De gebeurtenis is altijd een feitelijke situatie, het is iets dat er op dat moment is of zich afspeelt. Jouw eigen oordeel of mening komt hierbij nog niet aan te pas. In mijn geval krijg ik een opmerking over mijn ‘thuis’.

Gedachte
Nu wordt het interessant. Wat zijn jouw gedachten bij de specifieke gebeurtenis of situatie? Hierbij spelen jouw interpretaties de hoofdrol. Zie ik in mijn situatie de opmerking als compliment of als kritiek?

Gevoel
De gedachten of interpretaties die je hebt, bepalen hoe je je voelt. Ik voel mij blij bij het krijgen van een compliment. Maar kritiek zorgt voor een heel ander gevoel.

Gedrag
Als je de fout bij jezelf zoekt en je daardoor waardeloos voelt, leidt dit tot een ander gedrag dan dat je denkt dat je vrienden zich thuis voelen bij jou. Dus ik kan gelijk de stofzuiger pakken zodra de vriendin weg is of ik kan iets gaan doen wat ik leuk vind en terug kijken op een fijn gesprek met een vriendin.

Gevolg
In het voorbeeld zorgt de ene gedachte voor bevestiging van je negatieve zelfbeeld. Ik ga chagrijnig aan het poetsen. Mijn man komt thuis met de opmerking: ‘Goh, weer eens een keer lekker aan het poetsen geweest?’ En er is een nieuw rijtje met 5 G’s. Of misschien nodig ik de vriendin niet zo snel weer uit omdat ik hierdoor negatief over haar ben gaan denken.

Maar het kan ook anders, zoals in mijn geval. Ik heb het compliment met een glimlach aanvaard. Zodra ze weg was heb ik de cd van kinderen voor kinderen opgezet en met het volume op hard, ben ik samen met de kinderen gaan dansen op ‘sloddervos’. Zeg nou zelf dat is toch een veel leuker gevolg!

specialist in mediation bij zakelijke conflicten

Christie Dijkstra
Mediator

telefoonnummer: 06 27 43 42 10
email: christie@menoar-mediation.nl

IBAN: NL77RABO0332157709
KVK: 71841865
BTW: NL001460308B25

© copyright Menoar Mediation 2018 - heden | Alle rechten voorbehouden