Selecteer een pagina

Herken je dit? Je hebt je stoel gevonden in de vliegtuig en bent klaar voor de reis én de vakantie. Je pakt je boek of een tijdschrift om wat te lezen of kletst wat met de buurman en dan begint de steward(es) levendig uit te beelden wat je allemaal moet doen in noodsituaties. Je hoort en ziet het wel, maar je bent in gedachten al op de plaats van bestemming en luistert niet echt naar wat er wordt gezegd. Daarnaast heb je het al zo vaak gehoord, dus je denkt het allemaal wel te weten en luisteren is niet meer echt noodzakelijk, toch?

Horen
Zo gaat het ook als je in conflict bent met een ander. De ander vertelt zijn kant van het verhaal wel, maar je luistert er niet meer naar. Je denkt het verhaal wel te weten. Je hebt het voor je gevoel al zo vaak gehoord. En daarnaast ben je met je hoofd bij jouw kant van het verhaal, die je probeert te vertellen, maar waar niet naar geluisterd wordt. Erg frustrerend! Op deze manier wordt de situatie niet beter, maar escaleert het conflict.

Luisteren
In een mediationgesprek zorgt de mediator ervoor dat beide partijen hun verhaal kunnen vertellen en dat er door de andere partij wordt geluisterd. Door het samenvatten en andere interventies van de mediator voel je je gehoord en komt het ware belang boven tafel. Doordat er nu wél geluisterd wordt, hoor je nieuwe dingen waardoor je een andere blik krijgt op de situatie en de ander. Dit geeft ruimte voor een gesprek en uiteindelijk een oplossing.

Dat luisteren heel belangrijk is, maakt het voorbeeld van de steward(es) ook duidelijk. Je zult maar in een noodsituatie terecht komen en niet weten wat je moet doen. Gelukkig zal de steward(es) de rust bewaren en je helpen. Net als een mediator een rustbaken is in het conflict. Wat niet weg neemt dat ik een volgende keer goed ga luisteren naar wat de steward(es) te vertellen heeft, zodat ik veilig op plaats van bestemming terecht kom. En mocht je in een conflictsituatie terecht komen, dan vlieg ik graag met je mee, waar de reis uiteindelijk ook heen gaat.

specialist in mediation bij zakelijke conflicten

Christie Dijkstra
Mediator

telefoonnummer: 06 27 43 42 10
email: christie@menoar-mediation.nl

IBAN: NL77RABO0332157709
KVK: 71841865
BTW: NL001460308B25

© copyright Menoar Mediation 2018 - heden | Alle rechten voorbehouden