Selecteer een pagina

Een van de meest misleidende denkvalkuilen is denken dat de ander denkt wat jij denkt, terwijl je helemaal niet weet wat die ander denkt. En daar ben ik laatst zelf ook met open ogen ingetrapt. Het is zo makkelijk om te denken dat je weet wat een ander denkt, maar dat klopt natuurlijk niet. Want de meeste mensen zijn, net als ik, niet helderziend.

Het conflict
Dat bleek wel in onze kerstvakantie. We doen ons best om corona te ontwijken, maar deze kerstvakantie kwam het virus wel heel dichtbij. Een vriendin belde een paar dagen voor de kerst op om te melden dat zij het virus had opgelopen. En laat ik nu een paar dagen daarvoor met haar hebben gewandeld. Dus moest ik de regels van het RIVM volgen en  thuis blijven tot ik mij kon laten testen.  Fingers crossed en hopen dat het virus mij niet te pakken krijgt.

Gelukkig gaf de test aan dat ik geen corona had opgelopen, maar ik heb mij wel schuldig gevoeld. Ik zou het namelijk heel erg vinden als iemand door mijn toedoen ziek wordt. En deze gevoelens en gedachtes heb ik onbewust geprojecteerd op mijn man, wat tot een fijne discussie leidde. Want ‘jij hoeft mij niets te vertellen, ik weet precies wat jij denkt’. En dan hoef je niet meer naar een ander te luisteren… toch?

Luisteren
De belangrijkste kundigheid bij conflictoplossing is luisteren. Dat is echter moeilijk in een conflictsituatie. Luisteren is ook lastig omdat we sneller informatie verwerken dan het gemiddelde spreektempo ons informatie aandraagt. Je haakt dus snel af in een gesprek. Dat geldt ook voor een gesprek in een conflictsituatie. Zeker als de ander lang van stof is. Je kunt dan afdwalen met je gedachten, omdat er nog vrije ruimte is in het brein. Luisteren is dus vaak lastig omdat het niet uitdagend genoeg is.

Mensen in conflict zijn vaak niet aan het luisteren, maar aan het wachten om zelf weer aan het woord te komen. Stephen Convey, de auteur van het boek ‘zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ zei: ‘Luister eerst om de ander te begrijpen, luister daarna om zelf begrepen te worden.’ Het werkwoord ‘luisteren’ kun je ook lezen als lui-st-eren: wees lui en luister uit, onderbreek de ander niet, houd je eigen mond dicht (st) om zo je gesprekspartner te eren.

Ik kwam er gelukkig deze kerst ook achter dat mij geen schuldgevoel werd aangepraat, maar dat dit gevoel al bij mij aanwezig was. En nadat ik echt heb geluisterd, hebben wij genoten van een heerlijke, maar erg rustige kerst. Ik hoop dat jullie ook hebben genoten van de feestdagen en ik wens jullie een heel fijn en gelukkig nieuw jaar toe!

specialist in mediation bij zakelijke conflicten

Christie Dijkstra
Mediator

telefoonnummer: 06 27 43 42 10
email: christie@menoar-mediation.nl

IBAN: NL77RABO0332157709
KVK: 71841865
BTW: NL001460308B25

© copyright Menoar Mediation 2018 - heden | Alle rechten voorbehouden