Selecteer een pagina

Wel eens van communicatiebedervers gehoord? Je zegt in eerste instantie vast nee. Maar ik ben benieuwd hoeveel je herkend na het lezen van deze blog.

Communicatiebedervers zijn reacties die vaak (maar niet altijd) een negatieve invloed op een gesprek hebben. Die bedervers zijn vooral destructief wanneer een of meer personen gespannen zijn wanneer ze communiceren.  We kunnen ze onderverdelen in drie hoofdgroepen namelijk: beoordelen (1 t/m 4) , oplossingen geven (5 t/m 9) en de problemen van de ander omzeilen ( 10 t/m 12). De communicatiebedervers zijn als volgt:

  1. Bekritiseren: Een negatief oordeel hebben over de ander, haar acties of gedrag. ‘Je hebt het over jezelf afgeroepen – je kunt niemand anders de schuld geven van je ellende’
  2. Beschimpen: De ander ‘wegzetten’ of een etiket opplakken. ‘Wat een sukkel!’ ’Typisch een vrouw…’
  3. Diagnosticeren: Het gedrag van de ander analyseren, psychologie van de koude grond bedrijven. ‘Je bent een open boek voor me; je doet dat om mij te ergeren’
  4. Beoordelend prijzen: De acties of het gedrag van de ander positief beoordelen. ‘Je bent altijd zo’n lieve meid, je wilt me vanavond vast wel helpen met het gazon’
  5. Bevelen: De ander commanderen om te doen wat jij wilt dat er gebeurt. ‘Ga je huiswerk maken.’ ’Waarom? Omdat ik het zeg!’
  6. Dreigen: De acties van de ander proberen te sturen door waarschuwen voor de negatieve dingen die jij daarop zal laten volgen. ‘Doe dit, want anders…’
  7. Moraliseren: Een ander vertellen wat zij moet doen. ‘Preken’ tegen de ander. ‘Je moet niet gaan scheiden, denk eens aan de gevolgen voor de kinderen.
  8. Overmatig/ongepast bevragen: Gesloten vragen zijn vaak barrières in een relatie. ‘Waar ben je geweest? Ergens. Wat heb je gedaan? Niets.’
  9. Adviseren: De ander de oplossing voor haar probleem aanreiken. ‘Als ik jou was zou ik …’ ‘Dit is simpel op te lossen. Ten eerste…’
  10. Afleiden: De problemen van de ander wegwuiven door afleiding. ‘Denk je dat jij het zwaar hebt? Moet je horen wat mij is overkomen.’
  11. Logische argumenten geven: Proberen de ander te overtuigen door een beroep te doen op feiten of logisch denken, meestal zonder rekening te houden met de emotionele aspecten die erbij komen kijken. ‘Kijk naar de feiten: als je geen nieuwe auto had gekocht, hadden we een aanbetaling op dat huis kunnen doen.’
  12. Geruststellen: Proberen de ander af te brengen van de negatieve gevoelens die zij ervaart. ‘Je bent niet dom.’ ‘Het komt allemaal wel goed.’

Je zult er vast een aantal herkennen. Misschien bij jezelf of juist bij de ander. Sommige bedervers zien er op het eerste gezicht heel onschuldig uit en worden vaak gezien als positieve factoren in een relatie. Waarom worden ze dan als bedervers bestempeld? Ze zullen eerder dan andere communicatiemethoden een conversatie blokkeren, het probleemoplossend vermogen van de ander belemmeren en de emotionele afstand tussen mensen vergroten. Dus wees je bewust van de communicatiebedervers en probeer in een gesprek met name goed te luisteren naar jouw gesprekspartner, dat zorgt voor een betere communicatie en daardoor misschien ook een betere relatie.

specialist in mediation bij zakelijke conflicten

Christie Dijkstra
Mediator

telefoonnummer: 06 27 43 42 10
email: christie@menoar-mediation.nl

IBAN: NL77RABO0332157709
KVK: 71841865
BTW: NL001460308B25

© copyright Menoar Mediation 2018 - heden | Alle rechten voorbehouden