Selecteer een pagina

De zomer is helaas weer voorbij. Een zomer met wisselend weer waarbij een aantal hele hete dagen werden afgewisseld met veel dagen met een buitje. En bij de zomer hoort natuurlijk ook vakantie!

Zomervakantie
Al een paar jaar genieten wij in onze zomervakantie van tuinesië. Het is namelijk heerlijk om thuis en in de directe omgeving dingen te mógen doen en niets te moéten doen. Ik heb geen inpakstress en hoef niet met een wc rol de camping over. Daarnaast zijn er juist in de zomer veel buitenactiviteiten in de omgeving en is het weer over het algemeen ook prima. We hebben alle gemakken van onze woning en gaan er overdag regelmatig op uit. Wij hebben dus volop van onze vakantie genoten.

Aannames
In de aanloop naar de zomer zijn de vakantieplannen een veel besproken onderwerp. Je vraagt aan een ander waar hij/zij naar toegaat en je vertelt wat je eigen plannen voor de zomer zijn. Wanneer ik vertel dat wij drie weken thuis blijven, valt het mij elk jaar weer op dat ik ons besluit tot thuis blijven verdedig. Ik vertel niet alleen dat we thuis blijven, maar ook alle voordelen daarvan. En ik vertel erbij dat wij heus nog wel een weekje weggaan later in het jaar. Ik krijg vaak het gevoel dat thuis blijven niet normaal is. Maar is dat gevoel terecht? Ik heb namelijk al die keren dat ik mijn vakantieplannen ‘verantwoord’, niet nagevraagd of mijn gesprekspartner werkelijk het idee heeft dat mijn vakantieplannen niet ‘normaal’ zijn. Ik neem elke keer aan dat hij/zij dat denkt en ga op basis van mijn aannames een toelichting geven.

Altijd navragen nooit aannemen
Zo gaat het bij een conflict vaak ook. Men denkt precies te weten hoe de wederpartij over iets denkt en hoe hij/zij in elkaar steekt. Daarnaast wordt het in zo’n situatie vaak vanuit de negatieve kant bekeken en wordt het conflict daardoor groter. Je zou verrast zijn over wat de wederpartij daadwerkelijk denkt en hoe hij/zij in de ‘wedstrijd’ staat. Als mediator kun je er voor zorgen dat de gedachtes uitgesproken worden zodat er geen aannames worden gedaan die (vaak) onjuist zijn. Door het luisteren naar de daadwerkelijke gedachten, gevoelens en ideeën vindt er een verandering in het gesprek plaats.  Dus in een mediationgesprek laat ik OMA[1] thuis en neem ik ANNA[2] mee. Daarmee is de eerste stap richting een oplossing gezet. En volgend jaar geef ik geen ongevraagde toelichting op mijn vakantie plannen.

[1] Oordelen, Mening geven en Advies geven
[2] Altijd Navragen Nooit Aannemen

specialist in mediation bij zakelijke conflicten

Christie Dijkstra
Mediator

telefoonnummer: 06 27 43 42 10
email: christie@menoar-mediation.nl

IBAN: NL77RABO0332157709
KVK: 71841865
BTW: NL001460308B25

© copyright Menoar Mediation 2018 - heden | Alle rechten voorbehouden