Selecteer een pagina

Helderziend

Een van de meest misleidende denkvalkuilen is denken dat de ander denkt wat jij denkt, terwijl je helemaal niet weet wat die ander denkt. En daar ben ik laatst zelf ook met open ogen ingetrapt. Het is zo makkelijk om te denken dat je weet wat een ander denkt, maar dat...

Lees meer

Goederik

Als twee partijen in een conflict zijn met elkaar, interpreteren ze alles van de ander vanuit hun eigen gezichtsveld. En die is door het conflict vaak zo verkleurd dat alles wat de ander doet negatief wordt opgevat.

Lees meer

Lichaamstaal

Als ik voor de eerste keer met partijen aan tafel zit voor een mediationgesprek, wordt er zonder dat er een woord wordt gesproken al heel veel gezegd. De lichaamstaal geeft namelijk veel informatie weer, vooral als je weet waar je op moet letten.

Lees meer

Sloddervos

Ik krijg wel eens het compliment dat mensen zich bij mij thuis op hun gemak voelen omdat het bij mij niet altijd super netjes is. Je kunt je voorstellen dat ik mixed feelings heb bij dit compliment. Aan de ene kant ben ik erg blij dat mensen dit gevoel bij mij thuis...

Lees meer

Blij dat ik glij

In conflictsituaties kan angst een grote rol gaan spelen. Want angst ervaren we ook als we verlies verwachten van iets wat persoonlijk erg belangrijk voor ons is, wanneer ons bestaansrecht of de kern van ons zelfbeeld wordt bedreigt. Of wanneer we weinig controle denken te hebben op datgene wat de dreiging veroorzaakt. En dit zijn aspecten die in een conflict aanwezig kunnen zijn.

Lees meer

De escalatieladder

Friedrich Glasl heeft het dynamische proces van een conflict weergegeven in de escalatieladder. Hiermee laat hij zien dat elke stap gevolgen heeft voor het gedrag van de mensen, voor hun houding en hun manier van denken. Wanneer een partij wordt geprikkeld, kan dit leiden tot een stap omlaag. Met name in de emotionelefase is er nog heel veel mogelijk om het conflict in goede banen te leiden met mediation. Tijdens een mediationgesprek probeert de mediator de partijen een stap hoger op de ladder te krijgen en het probleem te de-escaleren. Ook in dit geval worden de partijen geprikkeld, maar dan op een positieve manier.

Lees meer

Onderhandelen

Integratief onderhandelen is gericht op een samenhang tussen alle belangen die aan de orde zijn, of te wel de integratie van belangen. Bij integratief onderhandelen zijn de volgende vier regels van belang:
Scheid mensen van het probleem; Richt op belangen en niet op posities; Zoek naar oplossingen in wederzijds belang; Gebruik objectieve criteria.

Lees meer

De rouwcurve

We leven alweer zes weken in onze intelligente lock down. Sommigen van ons hebben de nieuwe levensstijl eigen gemaakt en anderen zijn nog niet gewend aan de beperkingen. Daarnaast hebben veel van ons in de afgelopen weken afscheid moeten nemen. Elk afscheid is persoonlijk en zal een ieder op zijn/haar eigen manier verwerken. Wat elk afscheid wel gelijk maakt is de stappen die men doorloopt in de rouwcurve. De rouwcurve is bedacht door Elisabeth Kübler-Ross en laat een proces zijn waar je uiteindelijk sterker uit komt.

Lees meer

Een nieuwe situatie

Wat een gekke wereld leven we op dit moment in. Het is wel even wennen, de beperking van de sociale contacten en het vele thuis zijn. Ook ik moest een nieuw ritme vinden in mijn gewijzigde taken. Maar dit geeft ook nieuwe kansen. Zo ook in een mediation. Gewoonlijk zit ik samen met de partijen fysiek bij elkaar. Dat is nu wat lastig. Maar een gesprek kan op afstand, via het internet, plaatsvinden. En dit heeft ook voordelen. Beide partijen kunnen het gesprek in vertrouwde omgeving voeren. En het mooiste is nog dat het gesprek daadwerkelijk wordt gevoerd.

Lees meer

Mediation is altijd een optie bij conflicten

Een interview met Christie Dijkstra door Ondernemend Friesland. “Het bijzondere aan mediation is dat de oplossing voor het conflict uiteindelijk bij de partijen zélf vandaan komt. “Mijn rol is het gesprek faciliteren en ervoor zorgen dat de onderste steen boven komt. Ik krijg de partijen écht met elkaar aan het praten. De oplossing waar zij uiteindelijk mee komen, is er één waar beiden tevreden mee zijn. Dat is het voordeel van mediation: als je met een conflict naar de rechter stapt, ben je niet alleen veel tijd en geld kwijt, je zit dan ook automatisch ‘in het gevecht’. En één van beide partijen wint. Na een mediation-traject ga je fatsoenlijk uit elkaar en kun je nog zakelijk met elkaar verder, als dat gewenst is.”

Lees meer

specialist in mediation bij zakelijke conflicten

Christie Dijkstra
Mediator

telefoonnummer: 06 27 43 42 10
email: christie@menoar-mediation.nl

IBAN: NL77RABO0332157709
KVK: 71841865
BTW: NL001460308B25

© copyright Menoar Mediation 2018 - heden | Alle rechten voorbehouden