Selecteer een pagina

Luister je wel?!

Luisteren en horen zijn twee verschillende dingen. In een mediationgesprek wordt er geluisterd, zodat partijen zich gehoord voelen.

Lees meer

Standpunt versus belang

Een standpunt is de plek van waaruit je iets kunt zien. Een belang is iets dat iemand raakt doordat zijn voordeel ermee gemoeid is. In een mediationtraject proberen we de belangen achter de standpunten te achterhalen. Hierdoor zijn er veel meer oplossingen mogelijk dan het ene ingenomen standpunt.

Lees meer

‘t Is de waarheid

In een conflict hebben beide partijen hetzelfde meegemaakt, maar door de verschillende perspectieven kunnen partijen verschillende waarheden hebben. In een mediationtraject wordt er niet gezocht naar de waarheid. Wel wordt de gelegenheid geboden om beide kanten van de waarheid te vertellen.

Lees meer

De kracht van stilte

In een mediationgesprek maak ik graag gebruik van de kracht van stilte. Tijdens het gesprek kan er een moment komen dat men even niet weet wat er gezegd moet worden. In plaats van als mediator het woord te nemen, laat ik de stilte voor wat het is. In de eerste plaats om de partijen de rust te gunnen om alles wat er is gezegd op ze in te laten werken. Tijdens zo’n gesprek wordt er zoveel gezegd dat tijd nodig heeft om een plaats te geven, om daar een reactie op te geven. En daarnaast is het niet altijd aan de mediator om het gesprek weer op gang te brengen, maar zal men na de stilte de behoeft hebben om het woord te nemen.

Lees meer

Een goede buur

Burenruzies komen overal voor. Een burenruzie die onschuldig begint en uit de hand loopt, of een kleine ergernis die steeds hoger oploopt. Dit kan het veiligheidsgevoel van bewoners aantasten. Buurtbemiddeling is een doeltreffende manier om dit soort problemen aan te...

Lees meer

Tuinesië

Als mediator kun je er voor zorgen dat de gedachtes uitgesproken worden zodat er geen aannames worden gedaan die (vaak) onjuist zijn. Door het luisteren naar de daadwerkelijke gedachten, gevoelens en ideeën vindt er een verandering in het gesprek plaats.

Lees meer

Zakelijke mediation in beeld

Een bloeiende zakelijke relatie, kan om verschillende redenen in een conflictsituatie terecht komen. Vaak begint dit met een klein misverstand, wat er gaandeweg tot kan leiden dat er niet meer naar elkaar gekeken wordt. Hierdoor wordt er niet meer met elkaar gesproken, maar over elkaar en tegen elkaar. Het mooie van mediation is dat de partijen met elkaar om tafel gaan. Hierdoor moeten ze elkaar weer in de ogen kijken en naar elkaars versie van de waarheid luisteren. Tezamen met de wil om met elkaar, met behulp van mediation uit de conflictsituatie te komen, kan tot een oplossing leiden.
Menoar Mediation helpt graag ondernemers en personen die een conflict hebben om tot een oplossing te komen zodat ze weer oog krijgen voor de toekomst en elkaar.

Lees meer

De bouwstenen van vertrouwen

In de basis wordt het fundament van het vertrouwen door deze vijf bouwstenen gelegd.
Vertrouwen in jezelf, dat je het risico wel kunt nemen, ook al ben je afhankelijk van een ander.
Voldoen aan elkaars verwachtingen.
Rekening houden met elkaar belangen en behoeften.
Beschikken over de capaciteiten die nodig zijn om afspraken na te komen.
De intentie hebben om afspraken na te komen.
Vertrouwen is ook in mediation een belangrijk onderdeel, namelijk het vertrouwen dat de partijen al dan niet in elkaar hebben, maar ook het vertrouwen dat zij in de mediator en de methode hebben.

Lees meer

specialist in mediation bij zakelijke conflicten

Christie Dijkstra
Mediator

telefoonnummer: 06 27 43 42 10
email: christie@menoar-mediation.nl

IBAN: NL77RABO0332157709
KVK: 71841865
BTW: NL001460308B25

© copyright Menoar Mediation 2018 - heden | Alle rechten voorbehouden